سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درب و پنجره و حفاظ ساختمان

میزان استحکام پنجره های ساختمان

یک پنجره باید در زمان بسته بودن از مقاومت کافی در برابر فشارها و مکش ناشی از باد برخوردار باشد و در زمان باز بودن نیز برای مقابله با عملکرد بادهای تند بر روی لنگه های بازشو به اندازه کافی مستحکم باشد. پنجره باید از مقاومت و استحکام کافی در مقابل فسارها و ضربات ناشی از استفاده معمولی برخوردار باشد و برای ساکنین به ویژه در ساختمان های بلند حالت ایمنی داشته باشد. پنجره باید از نظر ایمنی، هوابندی و مقاومت و استحکام به کمک اتصالات به شکل محکمی در داخل درگاهی دیوار کار گذاشته شود. از لحاظ ایمنی جانی در دیوار های بلند این امنیت از طریق نصب حفاظ پنجره قابل تامین است

بار باد: در بادهای شدید سمت و قدرت باید با چنان سرعتی تغییر می کند که برای اندازه گیری نوسانات سریع فشار، وجود تجهیزات الکترونیکی پیچیده ضرورت دارد. از نظر آزمایش مقاومت پنجره ها معمولاً وجود 3 ثانیه تند باد به عنوان فشارهای متوسط معقول بر روی پنجره های یک ساختمان بلند امری پذیرفته شده است.

روشن است که پنجره ساختمان های واقع بر زمین های بلند رو به دریا بیشتر از پنجره ساختمان های پست داخلی در معرض فشار باد قرار دارند. بنابراین تعریف کردن مقوله در معرض بودن پنجره براساس 3 ثانیه وزش حداکثر تند باد ممکن کاری مناسب است.آهنگری غرب تهران

در «طرح خانه سازی 4»: 1971 (DD4) توصیه هایی جهت مقاومت در برابر بارهای باد وجود دارد و سه درجه در معرض بودن برحسب حداکثر سرعت تندبادهای قابل انتشار در مدت زمان 3 ثانیه پیشنهاد می شود و با تنظیم های مناسب سرعت های حداکثر نشان می دهد که چگونه می توان یک سیستم درجه بندی ایجاد کرد که نه تنها موقعیت جغرافیایی بلکه وسعت ساختمانی و موقعیت یک پنجره در یک ساختمان ویژه نیز به حساب آورده شود. سپس این طرح محدودیت های اجرایی را برای مقاومت در برابر بار باد پیشنهاد می کند.

سه درجه در معرض بودن مطرح شده در DD4 در جدول 3 ارائه شده است. در حال حاضر بر روی توصیه های موجود در DD$ به عنوان مقدمه ای بر استاندارد جدید بریتانیا توافق شده است. از شواهد موجود چنین بر می آید که برخی از سازندگان پنجره تنها دو درجه در معرض بودن را ترجیح می دهند، طبیعی و شدید.

سرعت های تند باد سه ثانیه ای ارائه شده در جدول 3 توسط ابزارهای استاندارد اندازه گیری باد در ارتفاع استاندارد 10 متری بالای زمین تهیه شده اند.

بار قابل انتظار باد بر روی پنجره ابتدا از طریق سرعت های تند باد سه ثانیه ای درج شده بر روی نقشه بریتانیا کبیر تعیین می گردد. در این نقشه خطوط تراز سرعت پایه باد نشان داده شده است. سپس ضریبی برای ماهیت زمین و ارتفاع پنجره ساختمان و ضریب دیگری برای «موقعیت ساختمان» مانند حومه باز شهر یا مرکز شهر در نظر گرفته می شود.

منبع :  بررسی میزان استحکام پنجره های ساختمان